Noordhoff Uitgevers

Media en Reclame - 5e druk 2010

Bioscoop

Bioscoopcijfers zijn te vinden op de website van Jean Mineur Mediavision onder het kopje Bioscoopreclame – Facts & Figures. De website geeft ook een actueel overzicht van de mogelijkheden op het gebied van bioscoopreclame in Nederland. www.jeanmineurmediavision.nl.

Actuele en historische bezoekcijfers zijn ook te vinden op de website van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC). Daar zijn onder meer de jaarverslagen van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) te downloaden: www.nfcstatistiek.nl/ser.html .

DOOH

Op het gebied van Digital Out Of Home media zijn weinig cijfers openbaar. Mediaconglomeraat IPG heeft een 'Medialab' dat blogt over 'The Future of Media' met daarin een aparte sectie voor DOOH: blog.ipglab.com/?cat=13 .

De Screen Media Daily van het bedrijf Motionstream Media geeft geregeld nieuws over de ontwikkelingen binnen het mediumtype:www.screenmediadaily.com/.
Hetzelfde geldt voor de Daily DOOH: http://www.dailydooh.com.

De meeste sites zijn geïnitieerd door exploitanten van schermen of contentleveranciers. Zoek in Google op 'digital out of home media' en je komt er nog meer tegen.

Evenementen

Niet dat wij nu per se onze auteurs aan klanten willen helpen, maar voor veel informatie over evenementen in Nederland kunt u terecht bij Respons, het bedrijf van co-auteur Lex de Kruijver: www.respons.nl.
De site bevat voornamelijk algemene informatie, de cijfers verkopen ze.

De website van het Centrum voor Live Communication, 'clc-vecta', heeft weliswaar een sectie Kennis & Onderzoek, maar daar staat in januari 2011 vooral dat die Kennis & Onderzoek 'Op korte termijn digitaal beschikbaar' zal zijn: www.clcvecta.nl.

Mobiele telefoon

Een exploderende 'apps'-markt, de iPad die in 2011 toch serieus concurrentie zal krijgen, augmented reality dat steeds meer toepassingen krijgt: mobiel adverteren zal in de komende jaren steeds interessanter worden.

Price Waterhouse Coopers zag in 2009 grote mogelijkheden voor mobiel adverteren. Hun rapport is hier te downloaden:www.pwc.com/nl/nl/publicaties/mobile-advertising.jhtml.

Informatief is ook de Mobile Advertising Overview uit 2009 van de Mobile Marketing Association:www.mmaglobal.com/mobileadoverview.pdf.

Het Nederlandse Webads heeft de resultaten van een mobile advertising case voor de Rabobank op hun website gepubliceerd:www.webads.nl/adverteren.

Op de website van de STER staan de resultaten van een onderzoek naar mobiel adverteren dat door STER, Sanoma en de Telegraaf is gehouden:www.ster.nl/pages/mobieleonderzoek.html.

Een aardige nieuwsbron is de Mobile Marketing Watch, met een aparte sectie over mobiel adverteren:www.mobilemarketingwatch.com.

Ook hier geldt dat de meeste nieuwsbrieven, blogs en site niet geheel belangeloos tot stand komen. Kijk dus altijd even onder het kopje 'about us' of 'over ons' om te zien met welk bedrijf je te maken hebt.

In Google zoeken op 'mobile advertising'.

Customer Media

De website die je niet mag missen is: www.customermedia.nl.
Veel cijfers en onderzoeksresultaten zul je er niet op vinden, maar wel de nodige boekrecensies. En je bent wel weer op de hoogte van wat er allemaal speelt.

Daarnaast is er de website van branchevereniging 'smin' www.smin.nl. Kijk onder 'diensten' voor een beschrijving van het effectonderzoek, de 'Customer Media Effect Monitor' en om te zien hoe je in aanmerking komt voor de Customer Media Scriptie Award.