Basisboek Online Marketing - 4e druk 2021
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 7
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
A/B-testen
Een vorm van testen waarbij de respons op 2 varianten van bijvoorbeeld een websitepagina, advertentie of e-mail met elkaar wordt vergeleken om daarmee de effectiviteit (bijvoorbeeld de conversieratio) te verhogen.
Above the fold
Boven de ‘vouw’ (van het beeldscherm), meteen in het zicht van de bezoeker.
Ad exchanges
Platformen die 'automated buying and selling' van online media mogelijk maken in realtime.
Ad Rank
Score die Google geeft aan een AdWords advertentie en die afhangt van de verwachte CTR, de relevantie, de landingspagina, de verwachte impact van advertentie (zijn er bijvoorbeeld extensies toegevoegd) en het bod.
Adblockers
Software die het mogelijk maakt om online advertenties te weren.
Adserver
Het computersysteem van het advertentieplatform binnen display advertising.
Adservingsysteem
Systeem van exploitanten van advertentienetwerken dat het plaatsen en vertonen van advertenties op websites mogelijk maakt binnen richtlijnen waaraan een banner (technisch) moet voldoen.
Advergame
Een maatwerkgame die volledig aansluit bij de merkwaarden en doelstellingen van de organisatie of het merk.
Advertentiegroep
Een aantal advertenties dat zich richt op dezelfde zoekwoorden.
Advertentienetwerken
Netwerk waarmee het voor adverteerders mogelijk is om centraal advertentieruimte (online banners) in te kopen bij websites, publishers en uitgevers.
Adsextenties
Toevoegingen op een normale Google Ads-advertentie, zoals beoordelingen, telefoonnummer en locatie.
Affiliate marketing
Vorm van online marketingcommunicatie waarbij een aanbieder de eigenaar van een website (affiliate) betaalt voor bezoekers, leads of verkopen die hij genereert via websites, apps, nieuwsbrieven of zoekmachinecampagnes.
Affiliate netwerken
Netwerken die vraag en aanbod van adverteerders en affiliates samenbrengen.
Affiniteitsdoelgroepen
Indeling van doelgroepen voor Google Adwords op basis van affiniteit met bepaalde onderwerpen.
AIDA-model
Een communicatiemodel dat aangeeft dat een organisatie eerst de aandacht van de afnemer moet krijgen (awareness), daarna interesse moet opwekken (interest), dan verlangen om te kopen (desire) en dan actie moet stimuleren (action).
Animerende GIF
Minipresentatie' van drie à vier frames met daarin verschillende teksten en/of plaatjes.
Audience targeting
Online advertenties afstemmen op dataprofielen met sociodemografische, geografische, gedrags-, interesse- en/of intentievariabelen.
Backup GIF
‘Reservebanners’, voor het geval dat een Flash-banner niet goed werkt.
Bannerformaten
Verschillende typen banners met verschillende specificaties.
Bannering
Online advertising via banners, zoals een rectangle, skyscraper, leaderboard of rich media.
Bannerinteractie
Met de muis over een banner bewegen.
Behavioural targeting
Online advertenties vertonen die aansluiten bij eerder gedrag van een bezoeker.
Belextensie
Toevoeging op een normale Ads-advertentie, die de zoeker een mogelijkheid geeft om met één klik binnen een advertentie de adverteerder direct te bellen.
Beoordelingsextensie
Toevoeging op een normale Ads-advertentie die de door Google gemeten gemiddelde beoordeling van de organisatie of van het product weergeeft.
Betaald bereik
Het aantal unieke personen dat een boodschap heeft gezien via een betaald bericht, zoals een advertentie.
Billboard
Type banner van 970 × 250 pixels, over de hele breedte van de webpagina.
Branded content (games)
Gescripte evenementen of power-ups in games, die zijn gesponsord door merken.
Bumper
Een korte video (maximaal 6 seconden) die zich afspeelt voordat de daadwerkelijke video start.
Burst-strategie
Een paar korte periodes per jaar intensief actief zijn met merkcommunicatie.
Canvas advertentie
Advertentieformat op Facebook: een grote advertentie met een combinatie van afbeeldingen, tekst, video’s en links.
Carrousel advertentie
Advertentieformat op Facebook: een advertentie met meerdere foto’s om doorheen te bladeren en waar een actie aan is verbonden zoals een klik naar de website.
Cashbacksites
Sites met links naar verschillende online aanbieders die als een bezoeker via een van deze links iets koopt bij een webwinkel een gedeelte van hun affiliatevergoeding als cashbackkorting aan de bezoeker geven.
Clicktag
Een parameter die gebruikt wordt in banners en de bestemmings-URL of -pagina van de banner definieert.
Click-through rate (CTR)
Het aantal keren dat er op een online uiting, zoals een advertentie, geklikt is als percentage van de vertoningen. Zie ook klikratio.
Contactfrequentie
Hoe vaak een online uiting aan een bepaalde internetgebruiker wordt getoond.
Contextual targeting
Online advertenties vertonen op webpagina’s met content die aansluit op de inhoud van de advertentie.
Conversie
Het gedeelte van de bezoekers van een online uiting dat een bepaald gewenste gedrag vertoont, zoals doorklikken of een aankoop, gewoonlijk uitgedrukt in een percentage.
Conversie percentage
Het aantal conversies dat is behaald, gedeeld door het aantal klikken op een online uiting, bijvoorbeeld een advertentie, dat hiervoor nodig is geweest.
Conversieattributie
De bijdrage van verschillende online ‘touchpoints’ of verkeersbronnen aan de uiteindelijke conversie.
Cost per action
CPA. Vergoeding per actie, bijvoorbeeld per brochure-aanvraag of per verkocht artikel.
Cost per click
CPC. Vergoeding per klik.
Cost per mille
CPM. Vergoeding per 1.000 vertoningen (impressies).
Custom audience
Doelgroepen waar advertenties aan getoond kunnen worden, die niet binnen de reguliere selectiecriteria van de socialmediaplatformen liggen. In het Nederlands ‘aangepaste doelgroepen’. Zie ook Custom Audience Lists.
Datafeed
Een databestand waarin producten met variabelen te vinden zijn. Ook productfeed.
Deeplinken
Een link aanmaken naar een pagina ‘dieper’ in de website, zoals een productpagina.
Demand side platform
DSP. Een systeem (software, meestal in de cloud) waarmee online advertising campagnes worden beheerd en ingekocht (programmatic buying) via veilingen (exchanges).
Direct-responsebannering
Vorm van online adverteren waarbij de adverteerder alleen betaald als er daadwerkelijk op de banner is geklikt (cost per click, CPC) of zelfs alleen voor een conversie (cost per action, CPA).
Display advertising
Online advertising via banners, zoals een rectangle, skyscraper, leaderboard of rich media.
Doelgroepenlijst
Methode binnen Remarketing List for Search Ads waarbij iemand die de website van de adverteerder bezoekt, in een lijst wordt opgenomen van later via zoekmachine-advertenties te benaderen personen.
Doorklikratio
Het aantal klikken versus het aantal vertoningen.
Dripping-strategie
Merkcommunicatie gespreid over bepaalde vastgestelde momenten of uitgvoerd na bepaalde acties of events.
Effective cost per click
Advertentiekosten, omgerekend naar een resultaat per doorklik.
E-mail-template
Campagnemateriaal in affiliatemarketing; de vormgeving van een email zoals de ontvanger de e-mail uiteindelijk te zien krijgt (inclusief tekst afbeeldingen en call-to-action-knoppen naar de website van de adverteerder).
Embedded formats
Standaard formaten voor banners.
Exclusion pixel
Een variabele die de ad server kan herkennen, waarmee display advertenties niet worden getoond op niet gewenste plaatsen of niet aan specifieke personen, zoals bestaande klanten
Expandables
Banners die 'uitklappen' als je met de muis over de uiting gaat.
Feature phone banner
Een banner voor het adverteren op mobiele telefoons met een internetverbinding die niet zo geavanceerd zijn als smartphones.
Fingerprint tracking
Een methode in affiliate marketing om kliks toe te wijzen aan affiliates door te kijken naar het IP-adres in combinatie met de browserinstellingen van de bezoeker.
First-price model
Prijsmodel voor online advertenties waarbij de hoogste bieder betaalt voor het ingestelde bod.
Fixed
Een specifieke bannerpositie die voor een bepaalde tijd of voor een bepaald vertoningsvolume wordt afgekocht. De banner wordt uitsluitend vertoond op de ene positie.
Flights
Afgebakende periodes in het mediaplan van een campagne waarin advertenties te zien zijn.
Frequency cap
Bepaalt hoe vaak één unieke bezoeker een bepaalde advertentie-uiting te zien krijgt. Wordt ook wel 'cap' genoemd.
Gesloten netwerken
Affiliate netwerken die niet rapporteren welke affiliates zijn aangesloten en sales voor een adverteerder realiseren.
Google Ads
Advertentieprogramma van Google voor zoekmachineadverteren.
Google Display Netwerk
Sites of apps waar Google ruimte heeft ingekocht en waar advertenties vertoond worden die te maken hebben met de inhoud van een site of app.
Google shopping
Een portaal van Google dat via Product Listing Ads (productfeeds) producten en hun prijzen onder de aandacht van de gebruiker brengt.
Half-Page Ad
Type banner van 300 × 600 pixels met een grote visibiliteit en een hoge impact.
High-impact-uitingen
Mooiere en complexere banners met combinaties van bijvoorbeeld tekst en bewegend beeld.
Highlightextensie
Extensie in Google Ads die de mogelijkheid biedt om via een extra advertentieregel om de USP’s (Unique Selling Points) van de adverteerder te accentueren.
Highly commercial
Beschrijvende term voor zoekwoorden met veel concurrentie.
Homepage takeover
Wanneer een homepage als het ware wordt overgenomen door een banner.
HTML5
Techniek die dezelfde mooie en vloeiende animaties als Flash heeft, maar ook geschikt is voor uitlevering op tablets en smartphone.
Hybride model
Een combinatie van twee of meer afrekenmodellen binnen affiliate marketing.
Impressies
Het aantal keren dat een advertentie vertoond is. Ook vertoningen.
Incentive
Een beloning in de vorm van een cadeau, korting of ander extraatje.
In-game advertising
Logo’s en advertentieboodschappen op billboards, abri’s enzovoort in games.
Interactieve advertentie
Online advertentie waarbij als een websitebezoeker op de banner klikt, hij naar de website van de adverteerder wordt geleid.
In-marketdoelgroepen
Indeling van doelgroepen door Google op basis van de fase in het koopproces van producten of diensten waarin mensen zich bevinden.
Job posting
Een betaalde plek op LinkedIn om een vacature over het voetlicht te brengen bij mogelijke kandidaten.
Kwaliteitsscore
Een inschatting van Google van de kwaliteit van Adwords advertenties, zoekwoorden en landingpagina’s. Zie ook Quality score.
Landing page
De webpagina waarop een zoeker na een klik op een advertentie terecht komt.
Landingspagina
De webpagina waarop een zoeker na een klik op een advertentie terecht komt.
Leaderboard
Type banner van 728 × 90 pixels, een hogere ‘breedbeeldbanner’.
Livegang
Het live zetten van een online advertentiecampagne.
Lookalike targeting
De adverteerder richt zich op mensen die gelijkenis vertonen met de bezoekers van de website van de adverteerder, de klantendatabase of de fanbase.
Loops
Het aantal keer dat een banner wordt afgespeeld.
Mailingpartijen
Bedrijven die over een enorme database met gegevens en e-mailadressen beschikken en die gebruiken om berichten van adverteerders te verspreiden.
Mediabudget
Gedeelte van marketingcommunicatiebudget dat wordt ingezet voor de inkoop van advertentieruimte (media).
Media exploitant
Netwerk dat het verkopen en plaatsen van displayadvertenties voor groepen van websites regelt.
Mediaplan
Een tot in detail uitgewerkt plan met daarin de plekken waar de online advertenties worden vertoond, een budgetverdeling, het inkoopmodel en de inkoopprijs.
Medium rectangle
Type banner van 300 × 250 pixels dat gemakkelijk is te integreren tussen de content en geschikt is voor ‘rich media content’.
Metrics
Kengetallen om variabelen of resultaten te meten.
Microsite
Een set van meerdere landingspagina's die alleen via een online advertentie kunnen worden bereikt.
Midroll
Reclameboodschap tussen delen van een video.
Mobile phone interstitial
Een banner voor mobile advertising op s+C650martphones.
Native advertising
Een vorm van adverteren waarbij de advertentie onderdeel is van de omgeving waar deze in is geplaatst.
Open auction (advertenties)
Een marktplaats waar alle adverteerders biedingen kunnen doen voor advertentieruimte.
Open netwerken
Affiliate netwerken die in hun systeem precies rapporteren welke affiliates zijn aangesloten en sales voor een adverteerder realiseren.
Organisch bereik
Het aantal keer dat content wordt gezien door abonnees van een (social)mediakanaal zonder dat daar voor wordt betaald.
Pay per click
PPC. Als iemand op een online advertentie of link klikt, betaalt de adverteerder een bedrag.
Portrait
Een verticale banner met een hoge impact.
Postroll
Reclameboodschap na een video.
PPC
Pay per click. Als iemand op een online advertentie of link klikt, betaalt de adverteerder een bedrag.
Preferred deal
Inkoop van online advertentieruimte via een marktplaats waar publishers advertentieruimte aanbieden aan één adverteerder via realtime bidding.
Preroll
Reclameboodschap voorafgaand aan een video.
Private auction (PMP)
Een marktplaats waar publishers advertentieruimte aanbieden aan één of een selecte, gesloten groep van adverteerders.
Productfeed
Een bestand met gegevens van producten, zoals de specificaties, de prijs, de link op de website en een afbeelding. Ook datafeed.
Product placement (games)
Betaalde zichtbaarheid van een product in een game.
Programmatic direct
Inkoop van online advertentieruimte via een directe afspraak tussen een publisher en een adverteerder.
Promoted account
Een advertentie op Twitter om meer volgers te verzamelen.
Promoted pins
Een advertentieformat op Pinterest.
Promoted trend
Een tweet die tegen betaling een plek krijgt in de lijst met meest besproken onderwerpen op Twitter.
Promoted tweet
Een tweet die tegen betaling bovenaan de rij met tweets blijft staan.
Publisher
De eigenaar van een website die betaald krijgt voor reclame-uitingen op zijn webpagina's.
Pushkanaal
Kanaal voor marketingcommunicatie waar het initiatief bij de adverteerder ligt, de gebruiker vraagt niet om een advertentie.
Quality score
Een inschatting van Google van de kwaliteit van Adwords advertenties, zoekwoorden en landingpagina’s. Zie ook Kwaliteitsscore.
Realtime bidding (RTB)
Het in ‘realtime’ bieden op online advertentieruimte.
Relevantie
Term die weergeeft in welke mate mensen door het klikken op een zoekresultaat vinden wat voor hen van belang is.
Return on investment
ROI. De ratio tussen investeringen en opbrengsten.
RLSA
Zie Remarketing List for Search Ads.
Remarketing List for Search Ads
RLSA. Een techniek waarbij adverteerders binnen de zoekmachine eerdere websitebezoekers kunnen bereiken.
Retargeting
Online advertenties vertonen die aansluiten bij eerdere belangstelling van een bezoeker van een website.
Rich media
Mooiere en complexere banners met combinaties van bijvoorbeeld tekst en bewegend beeld.
ROAS
Return on advertising spending, het rendement op een investering in advertenties ((totale conversiewaarde-totale kosten)/totale kosten).
ROC (run of channel of run of category)
Een bannercampagne waarbij de advertenties op sites binnen een bepaalde categorie getoond, bijvoorbeeld de categorie ‘automotive’.
RON (run of network)
Een bannercampagne die draait over het gehele netwerk van de uitgever of de exploitant, waarbij de banner wordt vertoond op alle aangesloten sites binnen het netwerk.
ROS (run of site)
Een banner wordt op meerdere posities, maar alleen op één specifieke site getoond.
Saleshouses
Organisaties die de commerciële exploitatie van sites van derden verzorgen, vaak exclusief voor een specifieke publisher.
Search intent
Zoekintentie, de achterliggende reden waarom mensen iets opzoeken op internet.
Second-price model
Prijsmodel voor online advertenties waarbij de hoogste bieder betaalt het tweede bod plus € C6850,01.
Similar audience
Targetting binnen online adverteren van een doelgroep die op basis van eigenschappen sterk lijkt op de huidige klanten of relaties.
Sitelinkextensie
Toevoeging op een normale Ads-advertentie met een of meerdere deeplinks waarmee de adverteerder aandacht geeft aan subonderwerpen.
Sitelinks
De links die onder een Ads-advertentie naar diepergelegen pagina's van een website verwijzen.
Skyscraper
Populair type banner van 120 × 600 pixels met vaak een hoge doorklikratio.
Smart bidding
Inkoop van zoekmachineadvertenties waarbij Google Ads met behulp van een algoritme en een doelstelling de meest optimale bieding zelf instelt.
Smartphone banner
Een bannerformaat voor het adverteren op smartphones.
Split-run
Een vorm van testen waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een websitepagina, advertentie of e-mail tegen elkaar getest worden om daarmee de respons (zoals conversieratio) te verhogen.
Statische banner
Type banner met een statisch plaatje.
Super leaderboard
Een banner over de breedte van de pagina, verticaal minder impactvol in vergelijking met de billboard.
Supply side platform
SSP. Een platform dat de aanbodkant van de online advertentiemarkt bundelt, toegang biedt tot een netwerk van websites en het mogelijk maakt advertentieruimte geautomatiseerd te verhandelen.
Takeover
Wanneer een webpagina als het ware wordt overgenomen door een banner.
Targeting
Manier om met online advertising altijd om de juiste persoon, op het juiste moment, met de juiste boodschap te bereiken.
Tekstlinks
Kleine stukjes tekst met daarin een link naar een pagina op een website.
Themasites
Microsites waarvan de inhoud is afgestemd op één bepaald thema.
TV Ad Targeting
Manier van adverteren waarbij merken op Twitter realtime kunnen inspelen op bijvoorbeeld tv-programma's of commercials waarover gesproken wordt, door daarover een Promoted Tweet te sturen.
Uitsluitingszoekterm
Zoekwoorden die niet leiden tot conversie en die daarom worden uitgesloten voor campagnes of advertenties.
Under the fold
Onder de ‘vouw’ (van het beeldscherm), de bezoeker moet scrollen om het te zien.
Uniek bereik
Het aantal unieke internetgebruikers dat met een online campagne wordt bereikt.
Veilingdruk
De mate van concurrentie op een advertentieveiling. Zie ook Highly commercial.
Video advertentie
Een advertentieformat op Facebook dat een video onder de aandacht brengt.
Viewtime
Hoe lang een banner in beeld is.
Viraal bereik
Het aantal keer dat content wordt gezien door mensen die niet geabonneerd zijn op een kanaal.
Visually adapted games
Bestaande games visueel aangepast aan de huisstijl van een merk.
Whitepaper
Een document met informatie specfiek bedoeld voor de businessmarkt.
Zoekmachineadverteren
Plaatsen van advertenties die worden getoond als iemand een specifiek ingekocht zoekwoord intikt.
Zoekwoord
Een woord dat een internetgebruiker in een zoekmachine invult.
Zoekwoordenonderzoek
Methode binnen zoekmachinemarketing om relevante zoekwoorden te bepalen.
Zoekwoordrelevantie
De mate waarin de getoonde advertentie op een specifiek zoekwoord relevant is voor de zoeker.
van