Basisboek Online Marketing - 4e druk 2021
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 11
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
404 pagina
Een code die aangeeft dat Google de betreffende pagina niet kan vinden.
Accelerated Mobile Pages
Speciaal opgemaakte webpagina’s die het mogelijk maken content erg snel weer te geven op mobiele apparaten.
Adaptive design
Design speciaal voor weergave op een specifiek apparaat, zoals een smartphone, waarbij afwijkende content op basis van verschillen in informatiebehoefte per device wordt getoond.
Anchor tekst
De voor de gebruiker zichtbare tekst van een link.
App Store Optimization
Het vindbaar maken van een app in de App Store (iOS) of in Google Play (Android).
Backlinks
Links naar een website van een andere website.
Basismotivatoren
Onderwerpen die mensen aanzetten tot handelen.
Beoordeling
Rating, recensie of review waarin een gebruiker van een product of dienst aangeeft hoe tevreden hij is.
Bestelformulier
Formulier om een bestelling mee te plaatsen.
Broodkruimelnavigatie
Zichtbaar maken van het gevolgde pad van een website aan de bezoeker.
Cloaking
Methode waarbij een website andere inhoud aan zoekmachines laat zien dan aan gebruikers.
CMS
Contentmanagementsysteem. Softwaretoepassing, meestal een applicatie, die het mogelijk maakt dat mensen zonder veel technische kennis, documenten en gegevens op internet kunnen publiceren en beheren.
Confrontatietekst
Korte tekst die de essentie van de voordelen beschrijft en inspeelt op motivatoren, om zo vluchtige bezoekers te overtuigen om verder te lezen via een hyperlink.
Content
Tekstuele en visuele inhoud van een medium.
Contentmanagement
Management dat zich richt op het standaardiseren, integreren en beheren van de data, zoals artikelnummers en afbeeldingen van artikelen.
Contentmanagementsysteem
CMS. Softwaretoepassing, meestal een applicatie, die het mogelijk maakt dat mensen zonder veel technische kennis, documenten en gegevens op internet kunnen publiceren en beheren.
Contentstijl
Communicatiestijl die gebruikt wordt in de online uitingen van een organisatie.
Conversiegerichte landingspagina's
Landingspagina’s die bedoeld zijn om hogere conversies te realiseren dan mogelijk is met een gewone pagina van een website.
Conversion rate optimization (CRO)
Optimaliseren van de conversie via een gestructureerde en continue aanpak.
Crawlers
Programma’s die voor zoekmachines systematisch webpagina’s doorzoeken om een index te maken van de gevonden gegevens.
Cultural probes
Onderzoeksmethode voor bijvoorbeeld websites, waarbij gebruikers zelf rapporteren over hun gebruikerservaring.
Customer experience
De ervaring die een klant of gebruiker heeft tijdens het contact met een merk en/of organisatie.
Deeplinks
Links die naar diepergelegen pagina's verwijzen.
Domeinnaam
Hoe een website te benaderen is via een internetbrowser.
Duplicate content
Inhoud die identiek is aan inhoud op andere pagina's of andere websites.
Excuuswoorden
Woorden die doordat ze onvoldoende zekerheid geven, als effect hebben dat gebruiker van die woorden minder betrouwbaar overkomt.
Externe zoekmachine-optimalisatie
Het verbeteren van de contextuele relaties met andere websites om hem beter in zoekmachines naar voren te laten komen.
Eyetracking
Onderzoekstechniek waarbij de punten waarnaar iemand kijkt of de beweging van het oog wordt gemeten.
Facial scanning
Onderzoekstechniek waarbij de gezichtsuitdrukkingen van respondenten, die iets waarnemen, geïnterpreteerd en vertaald worden naar emoties.
Gebiedende wijs
Werkwoordsvorm die wordt gebruikt in zinnen die een gebod of bevel uitdrukken
Gebruikerstests
Onderzoek naar de effectiviteit van websites of apps met gebruikers uit de doelgroep. Ook usabilityonderzoek genoemd.
Gebruiksvriendelijkheid
De door een gebruiker ervaren bruikbaarheid, betrouwbaarheid, interactiviteit, veiligheid en mate van maatwerk.
Generalisaties
Algemene conclusie getrokken op grond van een beperkt aantal ervaringen, waardoor de indruk van overdrijving wordt gewekt
Google Actions
Apps boven op de Google Assistent, die gebruikers helpen om dingen gedaan te krijgen of op te zoeken met hun stem.
Google Image Search
Onderdeel van de zoekmachine van Google waar je naar afbeeldingen kunt zoeken.
Hallway test
Onderzoek naar bijvoorbeeld apps, waarbij je collega’s of mensen in de directe omgeving de app voorlegt om meer inzichten te verkrijgen in de gebruikerservaring.
HEART framework
Een model om de gebruikerservaring van een app te onderzoeken.
Horizontale zoekresultaten
Samengestelde zoekresultaten in een zoekmachine uit verschillende bronnen.
Hyperlink
Een klikbare tekst die de gebruiker kan volgen om naar een (andere) website of webpagina te gaan.
Inside out
Creatie van webcontent die tot stand komt door vanuit een organisatie te bedenken wat de doelgroep wil zien.
Interactie
Reactie van een gebruiker binnen een website of app. Ook respons genoemd.
Interne zoekmachine-optimalisatie
De website optimaliseren voor zoekmachines.
Kernargumenten
Unieke (verkoop)argumenten die een bezoeker aan moeten zetten tot het gewenste gedrag.
Keywords
De woorden die mensen gebruiken in zoekmachines.
Kijkvolgorde
Volgorde waarop gebruikers teksten of afbeeldingen binnen een website of app bekijken.
Kijk-, lees- en klikgedrag
Hoe gebruikers kijken, lezen en klikken binnen een website of app.
Kwaliteit van een website
De door een bezoeker ervaren waarde van een website die wordt bepaald door content, ontwerp, structuur en gebruiksvriendelijkheid.
Lead generation
Alle activiteiten die zijn gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten.
Leads
Gegevens van potentiële klanten.
Leestekst
Webtekst die meestal over één specifiek onderwerp gaat en vaak veel informatie en details bevat.
Lifetime value
Netto contante waarde van de verwachte stroom van toekomstige nettobijdragen van een klant aan het bedrijfsresultaat van de onderneming.
Meta description
Een korte beschrijving van de inhoud van de pagina die in de HTML code wordt opgenomen en zichtbaar wordt in de beschrijving van de pagina binnen zoekresultaten.
Metadata
Voor de bezoeker niet zichtbare data dat de inhoud van een webpagina beschrijft. Deze data is voor de zoekmachine wel zichtbaar.
Mobile first
Een ontwerpprincipe waarbij er in de basis wordt ontworpen voor mobiele apparaten. Voor webteksten betekent het dat je je tekst primair schrijft voor iemand die op een smartphone leest en ervan uitgaat dat de desktoplezer daar alleen maar profijt van heeft.
Mobile first index
Index van Google waarbij ze de geschiktheid van websites op smartphones meenemen in bepalen van organische ranking.
Mobile-first design
Een ontwerpprincipe waarbij er in de basis wordt ontworpen voor mobiele apparaten.
Mousetracking
Onderzoekstechniek waarmee muisbewegingen worden vastgelegd.
Neurologisch onderzoek
Onderzoek naar reacties van de hersenen en het zenuwstelsel.
Not provided
Aanduiding voor zoekwoorden die in Google Analytics is niet zichtbaar zijn, door afgeschermde zoekopdrachten vanwege privacyoverwegingen.
Ontkenning
Tekst waarin wordt gezegd dat iets niet waar is.
Oprolbaar
Eigenschap van tekst, waarbij de belangrijkste boodschap in de kop staat, verder wordt uitgewerkt in de confrontatietekst en nog diepgaander op de rest van de pagina.
Optimalisatieteam
Team van medewerkers van een bedrijf, dat verbeterpunten vaststelt op basis van data-analyse, terugkoppeling van gebruikers en informatie van de helpdesk of de serviceafdeling.
Outside in
Content die afgestemd is op de behoeften de doelgroep.
Persuasief design
Het toepassen van beïnvloedingsprincipes in het design van bijvoorbeeld websites.
Respons
Reactie van een gebruiker binnen een website of app. Ook interactie genoemd.
Responsdrempel
Het verschil tussen wat een bezoeker krijgt als hij een volgende stap zet en wat hij daarvoor terug moet geven.
Responsformulier
Reactieformulier.
Responsive webdesign
Een ontwerpprincipe waarbij de lay-out en getoonde onderdelen van een website worden aangepast aan het schermformaat.
Rich snippets
Een kleine selectie van de inhoud van een website, die in korte teksten wordt weergegeven door zoekmachines.
Search Console
Een tool van Google waarmee je de aanwezigheid van een website in de Google zoekresultaten kunt bijhouden en onderhouden.
Shadowing
Onderzoek naar bijvoorbeeld websites, waarbij gebruikers geobserveerd worden.
Snippets
Tekstfragmenten die worden getoond bij de zoekresultaten.
Spiders
Programma’s die voor zoekmachines systematisch webpagina’s doorzoeken om een index te maken van de gevonden gegevens.
Sterke woorden
Krachtige woorden die een webtekst effectiever maken.
Tablet-first design
Een tablet is het primaire uitgangspunt bij het ontwerpen van een website.
Task completion rate
Het percentage gebruikers dat een vooraf geformuleerde actie afrondt.
Title tag
Een korte tekst waarmee aan een internetbrowser en zoekmachine wordt verteld wat het thema van een webpagina is.
Toplevel domeinnaam (TLD)
Het rechtergedeelte in een internetdomeinnaam na de punt, bijvoorbeeld domeinnaam.nl, domeinnaam.eu of domeinnaam.com; hoogste-niveaudomein.
Triple bottom line
Een denkraam dat inhoudt dat bedrijven winst moeten nastreven op sociaal, financieel en ecologisch gebied (people, profit, planet).
Universal Search
De combinatie van verticale en horizontale zoekresultaten in Google.
URL
Het adres van een pagina op het web.
Usability
De door een gebruiker ervaren bruikbaarheid, betrouwbaarheid, interactiviteit, veiligheid en mate van maatwerk van een website of app.
Usabilityonderzoek
Onderzoek naar de usabililty met gebruikers uit de doelgroep.
Verticale zoekresultaten
Zoekresultaten afkomstig uit een zoekmachine die is afgebakend voor speciale soorten informatie.
Voice search
Spraakgestuurde zoekopdrachten (commando's).
Webanalytics
Het meten, rapporteren en analyseren van data met als doel het verkrijgen van inzicht in de effectiviteit van de inzet van online marketing.
Website-usability
De door een gebruiker ervaren bruikbaarheid, betrouwbaarheid, interactiviteit, veiligheid en mate van maatwerk van een website.
Webtekst
De tekst op een webpagina.
Wireframe
Format voor de lay-out en elementen van webpagina’s.
Woordbeeld
De visuele weergave van en associaties met een woord zoals opgeslagen in het geheugen.
Zoekbox
Invoerveld van een zoekmachine op een website.
Zoekmachineoptimalisatie
SEO, Search Engine Optimization. Optimaliseren van een site op bepaalde zoekacties, zodat de website zo hoog mogelijk op de resultatenpagina van een zoekmachine wordt getoond.
Zoektermen
Combinaties van zoekwoorden.
Zoekwoorden
De woorden die mensen gebruiken in zoekmachines.
van