Verandering begeleiden - 1e druk 2018
Home | Hyperlinks bij het boek > Hoofdstuk 3
Pagina 70 – Eigen Kracht Centrale
Praktijkvoorbeeld 3.1: Eigen Kracht Centrale.
De Eigen Kracht Centrale, een landelijke stichting die organisaties en overheden ondersteunt bij het werken vanuit vragen van burgers, benadrukt de rol van de sociale omgeving.
Eigen Kracht Centrale
Pagina 72 – Vreedzame Wijk
In een vreedzame wijk worden de pedagogische principes van de vreedzame school doorgezet in de andere instellingen in de wijk die met de jeugdigen en gezinnen werken.
Vreedzame Wijk
Pagina 72 – Wijkacademie
Een Wijkacademie bestaat uit een kerngroep van ouders en andere bewoners in een wijk die in gesprek gaan over opvoedvraagstukken. Samen kiezen ze belangrijke thema’s om in de wijk aan de orde te stellen en zoeken zij naar creatieve manieren om andere bewoners van de wijk daarbij te betrekken.
Wijkacademie
Pagina 72 – JIM
Het inzetten van een JIM in de specialistische hulp betekent voor de sociaal werker een nieuwe manier van samenwerken met de gezinsleden en de vrijwilliger uit het netwerk van het gezin. Op dit moment wordt onderzocht wat dit vraagt van een sociaal werker.
JIM
Pagina 75 – Handreiking pedagogische civil society
Het Verwey Jonker-instituut heeft een aantal handreikingen geformuleerd voor sociaal werkers over het bijdragen aan een pedagogische civil society.
Handreiking pedagogische civil society