Verandering begeleiden - 1e druk 2018
Home | Hyperlinks bij het boek > Hoofdstuk 2
Pagina 37 – Landelijk opleidingsdocument Sociaal werk
Groepswerk of collectief werken is echter nooit uit het sociaal werk verdwenen. Het is als kernoriëntatie opgenomen in het Landelijk opleidingsdocument Sociaal werk (zie figuur 2.1).
Landelijk opleidingsdocument Sociaal werk
Pagina 38 – Body of knowledge sociaal werk
Groepswerk wordt ook wel het ‘scharnierpunt’ genoemd om zowel aan individuele ontwikkeling als aan collectieve verbanden op het niveau van buurt, wijk en dorp te werken (Body of knowledge sociaal werk, 2017).
Body of knowledge sociaal werk
Pagina 39 – Volwasseneneducatie
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor volwasseneneducatie en daarbij ligt het streven zij naar een verbinding met het sociaal domein voor de hand, omdat zelfredzaamheid het gemeenschappelijk doel is (Troonrede, 2013; Wet Educatie Beroepsonderwijs, 2018). [web]
Troonrede (2013)
Wet Educatie Beroepsonderwijs
Pagina 39 – Integraal werken in de wijk
Het programma Integraal werken in de wijk beschrijft de samenhang tussen ondersteunende professionals, om zelfregie, zelfredzaamheid en participatie in de wijk te versterken. Daarbij staat het perspectief van de inwoners of cliënt centraal (zie Kennisbouwstenen, 2017).
Integraal werken in de wijk
Pagina 40 – Themis
Gebaseerd op participatieve volwasseneneducatie in ontwikkelingslanden is Themis sinds 2001 ontwikkeld en toegepast in Nederland, Zweden en Denemarken. Themis (de naam van een Griekse godin die staat voor ‘rechtvaardigheid door ordening’) is ontwikkeld in de praktijk, samen met de begeleiders en ongeveer 150 deelnemers: laagopgeleide, geïsoleerd levende vrouwen met een migratie-achtergrond (Nieuwboer en Rood, 2017; Themis, actief deelnemen aan de samenleving).
Themis
Pagina 51 – Extrinsieke kennis
De facilitator vertrouwt dus op de kracht van de groep. Wat weten de groepsleden, en hoe kan de groep dat te weten komen? Iedere deelnemer heeft zijn eigen waarheid en realiteit, een waarheid die gewaardeerd wordt om wat ze is. Zonder deze waardering zal de deelnemer stilvallen. Deelnemers moeten nooit het gevoel krijgen afgewezen te worden en moeten altijd met vertrouwen en respect behandeld worden. Ieders mening doet ertoe. De facilitator onthoudt zich van een oordeel (Jiminez, 2012).
2012 FAST Talk Understanding the concept of dominance in groups – Nancy Luna Jiminez
Pagina 52 – Groepsdynamica
Deelnemers moeten nooit het gevoel krijgen afgewezen te worden en moeten altijd met vertrouwen en respect behandeld worden. Ieders mening doet ertoe. De facilitator onthoudt zich van een oordeel (Jiminez, 2012).
Groepsdynamica
Pagina 52 – Basiscompetenties voor facilitatoren
Daarin is immers het veranderkundig ontwerp essentieel. Ook is de professional getraind in groepsdynamica. In (post-hbo-)opleidingen kunnen deze competenties aangeleerd worden (Basiscompetenties voor facilitatoren).
Basiscompetenties voor facilitatoren