Inleiding tot de marketing - 5e druk 2020
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 9
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
Accountmanager
Verkoper die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en onderhouden van de relatie met een of meer grote klanten zoals grootwinkelbedrijven.
Customer relationship management (crm)
Het gestructureerd en continu verzamelen, opslaan en analyseren van informatie over individuele klanten om zo op deze klanten afgestemde marketingactiviteiten te kunnen ontplooien en evalueren.
Databasemarketing
Het gestructureerd en continu verzamelen, opslaan en analyseren van informatie over individuele klanten om zo op deze klanten afgestemde marketingactiviteiten te kunnen ontplooien en evalueren.
Direct marketing
Vorm van marketing waarbij de aanbieder niet alleen een transactie tot stand wil brengen, maar op basis van wat hij over de individuele (potentiële) afnemer weet een directe, duurzame relatie met hem probeert op te bouwen, met behulp van op de klant afgestemde directe communicatie (via direct mail, telefoon of internet) en vaak ook directe levering.
Direct-marketingcommunicatie
Alle rechtstreekse communicatie tussen een aanbieder en zijn afnemers, doorgaans minder gericht op het uitlokken van een onmiddellijke respons dan op het creëren van een directe, structurele relatie met hen, waarbij onder meer gebruik wordt gemaakt van direct mail, telemarketing, nieuwsbrieven, relatietijdschriften en e-mail, vaak gekoppeld aan een website.
Empathie
Het vermogen om de belevingswereld van een ander te begrijpen (belangrijk voor verkopers), door zich te verplaatsen in diens positie.
Horizontaal werkende promotie
De omzet wordt vooral verhoogd door het aantrekken van nieuwe klanten. We spreken dan van breedtewerking.
Interactieve marketing
In belang toenemende vorm van direct marketing met behulp van multimedia, waarbij het accent op de interactie tussen de koper en aanbieder ligt.
Merchandiser
Verkoper die in winkels zorgt voor een optimale schappresentatie van zijn producten (zoals tijdschriften) en de minder goedlopende artikelen vervangt. Hij heeft een verkoopondersteunende taak.
Missionary salesman
Verkoper die probeert het aantal verkooppunten voor zijn producten te vergroten. Denk aan de artsenbezoeker die huisartsen over nieuwe geneesmiddelen informeert en monsters achterlaat.
Premium
Een kleinigheid (zoals een bierglas) dat de consument – in het kader van een promotieactie – bij de aankoop van een bepaald product cadeau krijgt (of waarvoor hij soms iets moet bijbetalen).
Redemptie
Het percentage van de uitgegeven waardebonnen (coupons) dat bij de aanbieder ter verzilvering wordt ingeleverd of ingezonden.
Routeverkoper
Verkoper die zijn producten (zoals frisdranken) direct uit de (vracht)auto aflevert, lege emballage ophaalt en reclamemateriaal aanbrengt, ook wel chauffeurverkoper genoemd.
Sales engineer
Verkoper die met zijn technische kennis en commercieel inzicht de business-to-businessmarkt bewerkt, ook wel industriële vertegenwoordiger genoemd.
Sample
Product in kleine verpakking dat consumenten, om hen ermee kennis te laten maken, als promotieactie gratis of voor een gering bedrag in de winkel wordt aangeboden of huis-aan-huis wordt verspreid (monster).
Self liquidating premium
Promotie waarbij de koper van een bepaald product, om desgewenst een premium te ontvangen, een bedrag moet bijbetalen dat ongeveer gelijk is aan de kostprijs van het artikel, zodat de kosten van de actie voor rekening van de afnemers komen.
Selling-in activiteit
Vorm van handelspromotie waarbij de leverancier, met speciale aanbiedingen en kortingen, de handel stimuleert om zijn producten in het assortiment op te nemen en meer voorraad aan te houden.
Selling-out activiteit
Promotie-activiteiten waarmee de leverancier probeert – via displays, folders, raambiljetten en ander ondersteunend winkelmateriaal – de verkoopresultaten van de detaillist te verhogen, en daarmee de omzetsnelheid bij de handel.
Trial close
Een poging van de verkoper om vóór het einde van zijn verkooppresentatie – na bepaalde signalen van de klant – al de order te boeken.
Verkooprayon
Het aantal klanten in een gebied voor wie een verkoper verantwoordelijk is.
Verticaal werkende promotie
Een verkoopbevorderende actie gericht op de huidige klanten om hen ertoe te brengen meer van hun favoriete merk te kopen. We spreken dan van dieptewerking.
van