Inleiding tot de marketing - 5e druk 2020
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 2
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
Business definition
De (potentiële) activiteiten van een bedrijf. Geeft de grenzen aan van het werkterrein, maar biedt ook ruimte om nieuwe producten en diensten op de markt te brengen.
Demografische factoren
Kenmerken van de bevolking van een land zoals de omvang (het aantal inwoners in een bepaald gebied), het geboortecijfer en de samenstelling ervan (bijvoorbeeld het aantal huishoudens en de nationaliteit van etnische groepen).
Economische factoren
Invloeden uit de macro-omgeving met betrekking tot het economisch klimaat, waaronder veranderingen in de inflatie, rentestand, wisselkoersen en conjuctuur, en factoren als het bruto nationaal product, consumptief krediet, niveau van investeringen en de bestedingen van de consument.
Evaluatie
Onderzoeken of en in welke mate de marketingdoelen gehaald worden.
Fysieke factoren
Een op de ecologische omgeving betrekking hebbende groep macro-omgevingsfactoren die het ondernemingsbeleid kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld als dit beslissingen omvat op het gebied van lucht-, water- of bodemvervuiling, geluidsoverlast of het gebruik van schaarse grondstoffen (milieufactoren).
Macro-omgevingsfactoren
Gebeurtenissen en ontwikkelingen in de maatschappij als geheel die beïnvloeden hoe de onderneming de markt bewerkt en met welk rendement.
Meso-omgevingsfactoren
De directe omgeving van het bedrijf die bestaat uit klanten, maar ook toeleveranciers, distribuanten (en andere intermediairs), concurrenten en publieks- of belangengroepen.
Politiek-juridische factoren
Factoren uit de macro-omgeving die van invloed zijn op het ondernemingsbeleid, waaronder de staatsvorm, de samenstelling van het kabinet en parlement, het overheidsbeleid en de wetgeving.
Scenario
Beschrijving die de samenhang verduidelijkt tussen de strategische beslissingen die cruciaal zijn voor de toekomst van de onderneming.
Sociaal-culturele factoren
Groep macro-omgevingsfactoren die betrekking hebben op de normen, waarden en traditionele leefgewoonten in de samenleving en – in samenhang met de invloed van sociale klassen, referentiegroepen en andere sociale groepen – mede bepalend zijn voor het koopgedrag, de consumptiegewoonten en vrijetijdsbesteding van consumenten.
Strategie
Omschrijving van de marketingdoelen (bijvoorbeeld een verhoging van het marktaandeel) die aangeeft hoe die doelen (zoals op welke markten en met welke producten) te realiseren zijn in de komende twee tot vijf jaar.
Tactiek
Acties om de strategie uit te voeren en de doelstellingen voor het komende jaar – of een kortere periode – te verwezenlijken.
























van