Noordhoff Uitgevers

Inleiding tot de marketing - 5e druk 2020


Kies oefenmethode

Toon begrippen
Toon definities


Begin
Bedrijfskolom
Draai om
De reeks personen en organisaties – van oerproducent tot en met consument – die zijn betrokken bij de productie, distributie en het verbruik van producten en diensten.
Draai om
Bedrijfstak
Draai om
Horizontale sectie of 'schakel' in de bedrijfskolom, bestaande uit bedrijven die een gelijkwaardige functie in de productie of handel van een bepaald product vervullen (bijvoorbeeld de wasmiddelenindustrie).
Draai om
Branche
Draai om
Een groep organisaties die bepaalde overeenkomsten vertonen op het gebied van de productietechniek en de geleverde producten (bijvoorbeeld de boekenbranche in de grafische bedrijfstak).
Draai om
Macromarketing
Draai om
Marketing als systeem dat een samenleving heeft opgebouwd om de overdracht van goederen en diensten zo te laten verlopen, dat de schaarse middelen optimaal op de behoeften zijn afgestemd.
Draai om
Marketingconcept
Draai om
Een ondernemingsfilosofie waarbij de manager de wensen en behoeften van de klant bij vrijwel al zijn beslissingen centraal stelt.
Draai om
Mesomarketing
Draai om
Alle gezamenlijk uitgevoerde marketingactiviteiten van bedrijven in een bepaalde sector die actief zijn op dezelfde markt.
Draai om
Micromarketing
Draai om
De marketingactiviteiten van een individuele organisatie.
Draai om
Productconcept
Draai om
Marktbenadering waarin de aandacht van fabrikanten gericht is op kwaliteitsverbetering, marketing werd gezien als een overbodige activiteit onder het motto 'een goed product verkoopt zichzelf'.
Draai om
Relatie
Draai om
Duurzame interactie met een klant die resulteert in voldoening en loyaliteit op de lange termijn.
Draai om
Ruil
Draai om
De uitwisseling van producten, geld, arbeidsinspanning of andere ruilobjecten tussen koper en verkoper.
Draai om
  van