Communicatie voor Financials – 1e druk 2019
Home | Docentenmateriaal > Links en andere achtergrondinformatie > H1 Professionele communicatie
Om het wat levendiger voor studenten te maken kan gebruik worden gemaakt van films of filmscènes. Het gebruik van video en film heeft een lange historie in managementopleidingen (gebaseerd op Champoux, 1999; zie ook Smith, 2009). Het gebruik van films kan verschillende functies hebben. Film is bijvoorbeeld te gebruiken als casus, experimentele oefening, metafoor of satire (Champoux, 1999).Volgens Blasco et. al. (2011) raakt film het affectieve domein van de student.
Er zijn veel factoren die pleiten voor het gebruik van video in de lessen en het lijkt erop dat de voordelen voor het leren door studenten middels video zijn onder te verdelen in drie gebieden:
-
meervoudige zintuiglijke input
-
het daadwerkelijk kunnen zien hoe managementconcepten kunnen worden uitgevoerd
-
het uitbreiden van de betrokkenheid van de student (Schultz & Quin, 2014).
Bij de openingscasus kan het fragment ‘Golden Retriever’ uit de film Margin Call bekeken worden. Of bij de tekst: 'Veel managers willen graag weten wie het rapport heeft geschreven en willen daar ook over van gedachten wisselen. Dat kan natuurlijk het beste met de schrijver van het rapport.'
Op internet zijn diverse lijstjes te vinden met films over financiën of over de financiële crisis, bijvoorbeeld: