Internationale economische ontwikkelingen en bedrijfsomgeving - 6e druk 2017
Home | Samenvattingen > Hoofdstuk 7
De manier waarop Nederlandse ondernemingen met de ontwikkelingen in de internationale omgeving omgaan, leggen zij vast in de strategie. Een strategie van kostenverlaging is mogelijk door de productiviteit in Nederland op te voeren of door de productie te verplaatsen naar het buitenland. Een onderneming kan niet alle bedrijfsprocessen zonder meer verplaatsen. Sommige activiteiten moet zij dicht bij de vindplaats van de grondstoffen uitvoeren (brongebonden activiteiten) en andere activiteiten dicht bij de markt (marktgebonden activiteiten).
Door middel van een strategie van productdifferentiatie probeert een Nederlandse onderneming zich in kwalitatief opzicht te onderscheiden van de concurrenten. Hiervoor is veel kennis nodig die zowel kan neerslaan in producten als in het productieproces.
Kostenverlaging en productdifferentiatie zijn gericht op een versterking van de concurrentiepositie.
De opkomst van de nieuwe industrielanden biedt een ondernemer ook nieuwe afzetkansen. Als een ondernemer deze kansen wil benutten, spreken we van een strategie van marktvergroting. Marktvergroting is mogelijk door middel van export of door lokale productie. Export is mogelijk zolang er geen grote locatievoordelen zijn. Zijn er wel locatievoordelen maar geen internalisatievoordelen, dan kan de onderneming een licentie verlenen aan een buitenlandse producent of een joint venture aangaan. Zijn er zowel locatie- als internalisatievoordelen dan zal de onderneming een directe investering doen.
De textielindustrie was een van de eerste bedrijfstakken in Nederland die met de gevolgen van globalisering te maken kreeg. Een groot deel van de textielindustrie is verdwenen door de import van textiel uit lagelonenlanden.
De resterende ondernemingen hebben het hoofd boven water weten te houden door zich te specialiseren in hoogwaardig industrieel textiel.