Social Media Management - 1e druk 2017
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 6
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
Activatiestrategie
Strategie die erop is gericht om deelnemers in een community meer te laten plaatsen of reageren.
Badges en ranks
Zichtbare symbolen of een status die een gebruiker kan verdienen binnen een community door bepaalde activiteiten.
Branded community
Een community die door middel van logo en huisstijl duidelijk herkenbaar is als onderdeel van een merk.
Channelmanager
Medewerker verantwoordelijk voor de verankering en integratie van de community in de organisatie en de mix van digitale communicatie-instrumenten.
Cocreatie
Een vorm van samenwerken waarbij bedrijven externe belanghebbenden betrekken om hun organisatieprocessen, producten en diensten te ontwikkelen of verder te optimaliseren.
Community of interest
Een community die bestaat uit deelnemers die dezelfde passie of interesse delen.
Communitymanager
Medewerker verantwoordelijk voor het activeren van de gebruikers en het behalen van de doelstellingen van een community.
Developer
Rol in cocreatie waarbij een organisatie een aantal productideeën voorlegt aan deelnemers van een community.
Facilitator
Rol in cocreatie waarbij een organisatie een platform opzet waar afnemers hun eigen producten kunnen ontwikkelen.
Forummoderatie
Het dagelijks monitoren van een community.
Gamification
Het gebruiken van spelprincipes en speeltechnieken buiten een spelcontext om het gedrag van de doelgroep te beïnvloeden.
Harde selectiecriteria
Meetbare en controleerbare selectiecriteria, zoals geslacht, leeftijd en opleiding.
Idea collector
Rol in cocreatie waarbij de organisatie een ideeënwedstrijd lanceert.
Integrator
Rol in cocreatie waarbij de organisatie de afnemers in meerdere fases van het ontwikkelingsproces betrekt.
Klant helpt klant
Een vorm van service waarbij klanten worden geholpen door andere klanten, in plaats van door het bedrijf zelf.
Mass customiser
Rol in cocreatie waarbij de organisatie de standaard bepaalt, maar de afnemers bepaalde onderdelen van standaardproducten kunnen aanpassen.
Moderator
Iemand die de orde bewaakt binnen een blog of forum en ongewenste berichten, zoals verkooppraatjes en discriminerende opmerkingen, verplaatst of verwijdert.
Onderzoekscommunity
Een community gericht op het verzamelen van klantinzichten en cocreatie.
Owned media
Onlinecommunicatie-uitingen via kanalen die de organisatie volledig kan beheersen.
Servicecommunity
Community die erop is gericht om vragen van klanten te beantwoorden.
Super user
Zeer actieve en betrokken gebruiker in een community en een belangrijke merkambassadeur voor een bedrijf.
Thought leader
Individu of organisatie die wordt herkend en erkend als autoriteit in een bepaald gebied of voor een bepaald onderwerp.
Topics
Onderwerpen binnen de content van een community.
User generated content
Door een gebruiker gegenereerde inhoud; informatie die door gebruikers van een medium is geproduceerd.
Wet van Metcalfe
Wet die beschrijft dat hoe meer mensen een netwerk gebruiken, hoe meer onderlinge relaties ze aangaan.
Wet van Reed
Wet die beschrijft dat de waarde van een netwerk toeneemt naarmate er meer deelnemers zijn, omdat deelnemers onderling relaties aangaan en subgroepen vormen.
Wet van Sarnoff
Wet die het belang van voldoende deelnemers beschrijft vanuit de gedachte dat de waarde van een netwerk evenredig toeneemt met het aantal deelnemers.
Zachte selectiecriteria
Selectiecriteria die niet meetbaar zijn en die vaak refereren aan karaktereigenschappen van mensen, bijvoorbeeld of iemand een ochtend- of avondmens is, heel netjes of juist heel slordig is, of bijvoorbeeld van voetbal houdt.
van