Social Media Management - 1e druk 2017
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 3
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
Appcare
Klantcontact specifiek via apps zoals WhatsApp, Messenger van Facebook of binnen apps van een organisatie.
Brand feelings
Emoties opgeroepen bij een merk, zoals warmte, plezier, spanning, veiligheid, sociale acceptatie en zelfrespect. Onderdeel van merkrespons.
Brand imagery
Imago van het merk, hoe mensen over een merk denken. Onderdeel van merkbetekenis.Ook: merkmetaforen.
Brand judgments
Rationele beoordelingen van een merk. Onderdeel van merkrespons.
Brand performance
Geeft weer in hoeverre het merk inspeelt op de behoeften van de afnemers, hoe tevreden de klanten zijn over de producten en diensten. Onderdeel van merkbetekenis. Ook: merkprestatie.
Brand resonance
Geeft aan in hoeverre de consument een duurzame relatie wil aangaan met een merk. Beantwoordt de vraag: ‘Hoe zit het met jou en mij samen?’
Brand salience
Salience of opmerkelijkheid geeft aan in hoeverre consumenten bekend zijn met een merk en het in overweging zullen nemen. Verwijst naar de vraag: ‘Wie ben ik?’ Onderdeel van merkidentiteit. Ook: merkresonantie.
Brand story
Een brand story (merkverhaal) is wat je wilt wat mensen vinden van en geloven over een merk.
Canvasadvertentie
Advertentieformat op Facebook met een combinatie van afbeeldingen, tekst, video’s en links.
Concept
Een idee, een opzet, een voorstelling of een ruwe schets van hoe we de doelstelling van de klant door middel van creatie/communicatie kunnen oplossen.
Connectors
Vorm van influentials die je herkent aan hun grote sociale netwerk en hoge mate van interactie binnen dat netwerk, niet in één richting, maar twee kanten op.
Contentmarketing
Het marketing- en bedrijfsproces van het maken en verspreiden van relevante en waardevolle content om een duidelijk omschreven doelgroep aan te trekken, binnen te halen en te boeien – met als doel om winstgevende klantgedragingen te genereren.
Conversie
De omzetting van gebruikers naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de gebruikers dat converteert tot het conversiedoel.
Conversatieaandeel
Het percentage dat een merk aan reclame uitgeeft ten opzichte van de uitgaven van de totale categorie. Ook wel ‘share of voice’ genoemd.
Employee advocacy
Thought leadership opgebouwd vanuit medewerkers die voor een merk werken.
eWOM
Electronic word of mouth oftewel mond-tot-mondreclame.
Facebook Audience Insights
Tool van Facebook om via het interesseprofiel van mensen een doelgroep samen te stellen van mensen die potentieel interesse in je merk hebben. In te zetten in advertentiecampagnes.
Incentives
Producten, diensten of deelname aan evenementen die exclusief worden aangeboden aan influentials.
Influencermarketing
Met influencermarketing wordt een persoon of groep ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Influencers zijn vaak bekende personen of personen met veel volgers op social media.
Influentials
Mensen op social media met veel invloed op het denken en gedrag van anderen.
KPI’s
Kritieke prestatie-indicatoren. Meetbare variabelen die aantonen hoe goed een organisatie presteert in het behalen van doelstellingen.
Mavens
Vorm van influentials die je herkent aan hun grote bereik. Vaak zijn het influentials die actief zelf publiceren en een grote schare volgers hebben, vaak in één richting.
Merkattitude
Houding van consumenten tegenover het merk.
Merkmetaforen
Imago van het merk, hoe mensen over een merk denken. Onderdeel van merkbetekenis. Ook wel ‘brand imagery’ genoemd.
Merkprestatie
Geeft weer in hoeverre het merk inspeelt op de behoeften van de afnemers, hoe tevreden de klanten zijn over de producten en diensten. Onderdeel van merkbetekenis. Ook wel ‘brand performance’ genoemd.
Merkresonantie
Salience of opmerkelijkheid geeft aan in hoeverre consumenten bekend zijn met een merk en het in overweging zullen nemen. Verwijst naar de vraag: ‘Wie ben ik?’ Onderdeel van merkidentiteit. Ook wel ‘brand resonance’ genoemd.
Onlinereputatiemanagement
Systematisch beïnvloeden van wat mensen denken en geloven over de betrouwbaarheid en kwaliteit van een organisatie of merk.
Persona
Een zeer rijke beschrijving van een communicatiedoelgroep in de vorm van een persoon.
Persuaders
Vorm van influentials met een grote mate van invloed op anderen, zonder per se een heel groot eigen netwerk te hebben.
Social listening
Meten van merkassociaties en sentiment via het analyseren van socialmediaberichten.
Socialmediamonitoring
Het structureel in kaart brengen en analyseren van berichten en conversaties over een bepaald onderwerp op social media.
Storytelling
Storytelling is een techniek om het verhaal rond een merk of organisatie tot leven te brengen, zodat de doelgroep de kernbelofte gaat begrijpen, onthouden en waarderen.
Thought leadership
Herkenning en erkenning als individu of organisatie als autoriteit in een bepaald gebied of voor een bepaald onderwerp.
Verdiend bereik
Het aantal mensen uit de doelgroep dat via socialmediakanalen van derden met de boodschap is geconfronteerd.
Webcare
Het monitoren van het web op vragen en problemen van klanten of andere stakeholders en daarop reageren.
van