In gesprekken luisteren we vaak maar met een half oor naar wat de ander zegt. Terwijl de ander praat, zijn we alweer bezig met wat we zelf willen zeggen of denken we heel ergens anders aan. Empathisch luisteren houdt in dat je wél goed in je opneemt wat de ander zegt en doet, en actief probeert te achterhalen wat hij bedoelt. Belangrijk bij deze manier van luisteren is dat je echt probeert te begrijpen wat de mening, visie of het probleem van je gesprekspartner is. Wie empathisch luistert, stelt ook open vragen, vraagt door, en reflecteert op wat zijn gesprekspartner zegt. Empathisch luisteren betekent dat je je in de ander inleeft, dat je niet tussentijds al oordelen velt over wat de ander zegt, en dat je je ervan weerhoudt snelle oplossingen voor problemen aan te dragen.
Hoe u empathisch kunt luisteren, ziet u in
dit gesprek tussen een leidinggevende en een ontevreden werknemer, dat aansluit bij hoofdstuk 11 Gesprekken voeren .