Consumentengedrag, de basis - 5e druk 2015
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 2
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
Big Five
Vijf basisgroepen van persoonskenmerken die in de vorm van schalen worden voorgesteld: extraversie – introversie; aardig voor anderen – vijandig voor anderen; zorgvuldig – chaotisch; emotioneel stabiel – emotioneel instabiel; openstaan voor ervaringen – behoudend. Elke schaal kent vele nuanceringen, waardoor de unieke persoonlijkheid van elk individu kan worden gekenmerkt.
Dimensies van persoonlijkheid
Groeperingen, zoals de Big Five, van aan elkaar verwante persoonskenmerken. Hiervan zijn er vele in omloop, meestal naar aanleiding van onderzoek. Andere benamingen hiervoor zijn ‘kernvariabelen’ en ‘mentaliteitskenmerken’. Voorbeelden van de dimensies kernvariabelen en mentaliteitskenmerken zijn onder andere macht, nieuwsgierigheid, idealisme, levendigheid, durf, status en kalmte.
Extraversie
Persoonskenmerk waarbij het gedrag van de persoon wordt getypeerd door een sterke behoefte aan sociaal contact, spraakzaamheid, assertiviteit en dominantie.
Gebruik van persoonlijkheid
Via ‘persoonlijkheid’ vat krijgen op de consument. Op de eerste plaats door hem te kennen en datgene aan te bieden waaraan hij behoefte heeft. In de reclame is een speciale vorm hiervan te zien: via het scheppen van een ‘ideale’ persoonlijkheid de consument aanspreken.
Introversie
Het tegengestelde van extraversie. De introverte persoon is rustig, op zichzelf, geduldig en serieus. Hij heeft geen hekel aan mensen, maar kiest zijn kennissenkring zorgvuldig uit.
Levensstijl
Het samenhangend patroon van gedragingen van een persoon waarmee hij zich van anderen wil onderscheiden (expressie), maar ook wil laten zien dat hij bij bepaalde mensen hoort.
Lifestylemerk
Merk dat in de promotie benadrukt dat het past bij mensen met bepaalde persoonskenmerken en die daarmee samenhangend gedrag vertonen. Consumenten die dit merk kopen en gebruiken laten daarmee iets van hun levensstijl zien aan de buitenwereld.
Merkpersoonlijkheid
Beeld van de ‘ideale’ persoonlijkheid die aan een merk wordt gekoppeld en als het ‘logo’ van dat merk fungeert. De consument dient zich in deze ideale persoonlijkheid te herkennen en aangemoedigd te worden om tot de aankoop van het merk over te gaan.
Persoonlijkheid
Combinatie van persoonskenmerken die het gedrag van het individu bepaalt.
Psychografisch onderzoek
Onderzoek dat is gericht op het typeren van levensstijlen, door informatie te verzamelen over activiteiten, opinies, interesses en persoonlijke voorkeuren.
VALS-typologie
Amerikaanse typologie van levensstijlen, gebaseerd op principes, status en actie.
van