Werken in organisaties - 1e druk 2017
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 3
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
Model
Een door mensen gemaakte vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid die werkt als een soort bril waarmee je patronen kunt ontdekken.
Visie
Een langetermijndoel, vastgelegd op paper, dat richting geeft aan een organisatie en haar leden inspireert om zich in te zetten.
Missie
Een statement waarin staat op welke manier en met welke middelen een organisatie haar visie wil waarmaken.
Visievierluik
Een methode bestaande uit vier elementen die beschreven moeten zijn om van een complete visie te kunnen spreken en die informatie geeft over wat een organisatie belangrijk acht: kernwaarden, hogere doel, potentieel en kernkwaliteiten van de organisatie.
Waarden
Idealen en motieven die een individu, een groep of de samenleving heeft en die aangeven wat wenselijk is.
Kernwaarden
De drie tot zeven meest belangrijke waarden van een persoon of organisatie waarin de diepgewortelde overtuigingen en principes van de organisatie, daar waar de organisatie voor staat en dat wat goed of slecht is en wenselijk of onwenselijk, naar voren komen.
Hoger doel
Het bestaansrecht van een organisatie op een dieper niveau van gevoel en verlangen (voor haar klanten), waarbij zij blijk geeft zichzelf te kennen en zich bewust is van haar wortels en grond van bestaan.
Potentieel
De capaciteit van mensen en organisaties om zich te ontwikkelen en iets te bereiken.
Kernkwaliteiten
Eigenschappen die ervoor zorgen dat een organisatie ergens in uitblinkt en die door externen gezien worden als de sterke punten die de organisatie gemaakt hebben tot wat zij nu is en waar de klant op kan rekenen.
van