Werken in organisaties - 1e druk 2017
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 2
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
Voorkeursleerstijl
Een manier van leren die het beste bij jou past en maakt dat je sneller en met meer plezier kan leren. Dit kan via denken, doen, bezinnen, beslissen.
Leercyclus van Kolb
De vier fasen waaruit leren bestaat: concrete ervaringen opdoen (ervaren), observeren (reflecteren), vormen van hypothesen (conceptualiseren), experimenteren en actief toetsen (toepassen)
Lerende organisatie
Een organisatie die mensen stimuleert de gehele leercyclus van Kolb te doorlopen en daar de randvoorwaarden voor schept.
Onbewust onbekwaam
Iemand die niet weet of hij een nieuwe vaardigheid wel of niet kan en niet weet wat nodig is om dat te leren, omdat hij het nog nooit heeft gedaan.
Bewust onbekwaam
Iemand die zich bewust is dat hij een nieuwe vaardigheid nog niet kan en wat het is wat hij wil leren om dit wel te kunnen.
Bewust bekwaam
Iemand die gefocust is op het leren van een nieuwe vaardigheid en zich bewust moet inspannen om het leerdoel te (blijven) halen door de nieuwe handelingen die bij de vaardigheid horen, te blijven herhalen en niet terug te vallen in oude patronen van handelen en gedrag.
Onbewust bekwaam
Iemand die een nieuwe vaardigheid met routine, gemak en zonder veel na te denken, succesvol uitvoert.
Veertigdagenmethode
Een theorie die ervanuit gaat dat je hersenen minimaal viertig dagen nodig hebben om een nieuwe gewoonte te verankeren: in veertig dagen ontstaan er synaptische verbindingen in je hersenen die ervoor zorgen dat een handeling of beweging onbewust of automatisch wordt uitgevoerd.
Stages of Concern
De vijf persoonlijke ontwikkelfasen voor het leren van een vak: Gericht op jezelf, de taak, de mensen, het impact en de essentie van het delen.
Soft skills
Persoonlijke eigenschappen en vaardigheden die gericht zijn op het verbinden van mensen, het motiveren en samenwerken, het inzetten op processen en waarvan de resultaten niet in harde cijfers zijn uit te drukken.
Intervisie
Intercollegiaal overleg is een gestructureerd gesprek waarin met een kleine groep collega’s het eigen functioneren of een werkgerelateerde casus besproken wordt met als doel elkaar en zichzelf beter te leren kennen.
van