Competent afstuderen en stagelopen - vierde druk 2011
Home | Docentenmateriaal > Groepsmanagement
Soms komt de vraag op hoe je als docentencorps inzichtelijk kunt maken of de uitvoering van afstudeeropdrachten voor de hele studentengroep bevredigend verloopt. Op het eerste gezicht lijkt dat een overbodige vraag, want dat is toch de verantwoordelijkheid van de individuele begeleider! Dat is ook zo, maar naarmate docenten meer het gevoel krijgen dat je afstudeerkwaliteit samen maakt, wordt het achterblijven of zelfs falen van afstudeerprojecten als een collectief probleem ervaren.
Dat gevoel wordt versterkt door de werking van het TSP. Collectieve standaardaanpak, gezamenlijke begeleidingstraining, samen herzien van eindtermen, elkaars afstudeerders beoordelen en groepsgewijs verbeteren versterken de saamhorigheid en het collectieve verantwoordelijkheidsgevoel. Dat komt de onderwijsinstelling ten goede. In de kwaliteitskunde is onomstotelijk bewezen dat organisatiebreed kwaliteitsstreven tot een aanmerkelijk hogere reputatie leidt en ook nog leuker is. Omgekeerd kan individueel falen de instellingsreputatie grondig bederven door de publiciteit die daarover gemakkelijk ontstaat.
De vraag naar voortgangsoverzicht van de hele afstudeergroep wordt versterkt door de mogelijkheden die het TSP daartoe biedt. Dat maakt namelijk het hele afstudeerproces transparant door de volgende componenten:
-
een standaard afstudeeraanpak
-
een standaard begeleidingsaanpak
-
een standaard projectplanning
-
standaard logboekrapportages als kwaliteits- en voortgangsmelding.
Deze kenmerken maken het mogelijk om een groepsgewijs overzicht van de afstudeervoortgang bij te houden met de volgende aanpak:
-
Laat iedere docent een collega als 'schaduwbegeleider' of 'buddy' kiezen. De rol van de schaduwbegeleider is om bij het zichtbaar achterblijven van een project met de betreffende begeleider van wie hij de buddy is na te gaan wat de oorzaken zijn en hoe die verholpen kunnen worden. Die rol kan ook acuut worden bij onverhoopte (tijdelijke) uitschakeling van een begeleider.
-
Creëer een medium om voortgangsinformatie over de afstudeergroep op te projecteren. Dat kan zijn een planbord in de docentenkamer waarop alle afstudeerders met hun projectplanning en de voltooiingdata van elke stap staan vermeld
-
De begeleiders spreken met hun afstudeerders af dat zij op de einddata van de stappen direct een logboekverslag verwachten dat als gereedmelding en kwaliteitsverantwoording fungeert.
-
Zodra de begeleider zich akkoord verklaart met het logboekverslag meldt hij dat aan de student. Tegelijk noteert hij dat op het planbord door bijvoorbeeld de datum op de planninglijn van de betreffende student in te vullen.
Op deze wijze kunnen grote ongelukken bij de uitvoering en begeleiding van afstudeerprojecten worden voorkomen. In de praktijk blijkt ook de prettige bijwerking dat je met jouw buddy kunt klankborden over een moeilijk geval. Begeleiders kunnen zich erg eenzaam voelen met hun solitaire verantwoordelijkheid.