Schrijfcodes – 3e druk 2012
Home | Docentenmateriaal > Werkvormen bij groepen
De volgende werkvormen komen aan de orde:
-
docentbegeleide cursus
-
onbegeleide cursus voor individuele studenten
-
onbegeleide cursus voor groepjes studenten
Docentbegeleide cursus
Het gaat hier om de traditionele lesvorm waarbij de docent de doelstellingen, inhoud, en evaluatiecriteria voor de groep bepaalt en verantwoordelijk is voor het onderwijsleerproces. Een docent kiest als leerstof een schrijfprobleem of een teksttype. Hij selecteert de relevante checklists en codecursuss en zoekt er passende opdrachten bij. Het is aan te raden in de cursus niet alleen opdrachten met zelfcorrectie in te zetten. Voor de oefening is dat prima maar om zicht te krijgen op het schrijfniveau van individuele studenten is een ‘ouderwetse’ opdracht zonder uitwerking geschikter. Daarvoor kan het reservoir extra opdrachten van deze site worden aangesproken of de docent zoekt zelf een tekst uit. Ook de extra opdrachten van het studentengedeelte van deze site kunnen daarvoor gebruikt worden, mits daar niet te veel ruchtbaarheid aan wordt gegeven.
De beoordeling kan de docent natuurlijk zelf uitvoeren. Maar studenten kunnen ook onderling, elkaars werk beoordelen met de codekaart erbij. De docent moet er daarbij wel op toezien dat een student niet al te gemakkelijk het werk van een medestudent met een code (dis)kwalificeert. Het is van belang dat een docent studenten leert dat een beoordelaar zijn oordeel altijd onderbouwt met argumenten. Op die manier kunnen interessante discussies over tekstvarianten ontstaan die ten goede komen aan het taalbewustzijn en daarmee aan de schrijfvaardigheid van studenten.
Onbegeleide cursus voor individuele studenten
In een onderwijsvorm waar de student zelf verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van zijn competenties, zijn de schrijfcodes, checklists en oefeningen met uitwerking een handig hulpmiddel. Om inzicht te krijgen in zijn eigen schrijfkwaliteiten en -tekorten kan de student het beste eerst van elk hoofdstuk een of twee opdrachten maken. Daarbij maakt het niet uit of hij die kiest uit het boek of van de het studentengedeelte van deze site. Na vergelijking van zijn eigen resultaten met de voorbeelduitwerkingen kan hij met behulp van de codering snel inzicht krijgen in zijn sterke en zwakke punten op schrijfgebied. Vanuit deze zelfdiagnose kan hij een verbeterplan opstellen waarin hij voor de voor hem nuttige opdrachten selecteert om zijn schrijftekorten aan te pakken. Met behulp van de schrijfcodes als indicatoren kan zijn persoonlijke ontwikkeling op het gebied van schrijfvaardigheid in een dossier met schrijfproducten goed zichtbaar worden gemaakt.
Onbegeleide cursus voor groepjes studenten
In deze cursusvorm vergelijken en kritiseren studenten elkaars werk in groepjes van vier of vijf. Bij grotere groepjes wordt het moeilijker de groepsdiscipline overeind te houden en loopt het rendement terug.
Het is van groot belang dat er niet alleen maar codes worden uitgedeeld. Er moet ook bij verteld worden waarom men vindt dat een tekst bijvoorbeeld te weinig samenhang vertoont of een term vaag is. Dit soort onderlinge discussies kunnen een belangrijke meerwaarde geven aan het leerproces. Verder is het raadzaam dat studenten hun uitwerkingen eerst met elkaar vergelijken en pas in laatste instantie de uitwerking van boek of site erbij nemen.