Schrijfcodes – 3e druk 2012
Home | Docentenmateriaal > Invalshoek: prettig en praktisch
Schrijfplezier
Het gaat ons er niet alleen om correctiegemak voor docenten aan te bieden, al mag dit aspect niet verwaarloosd worden. Het hoofdaccent ligt toch vooral op het ontwikkelen van plezier in ‘goed schrijven’ bij de student. En met ‘goed’ bedoelen wij duidelijk, aantrekkelijk en publieksgericht. Accent niet op fouten Om dat doel te bereiken is het niet verstandig om alleen maar 'bekeuringen' uit te delen door middel van codes. Van veel groter belang is het een student te inspireren met voorbeelden en adviezen en hem het plezier te leren kennen een tekst ‘prettig’ op papier te krijgen: in de juiste toonzetting, duidelijk geformuleerd en ook nog goed leesbaar. Daarom bevat het boek in feite veel meer stilistische adviezen dan foutsignaleringen. De verhouding is 5 staat tot 1.
Positieve feedback
We raden docenten in dit verband aan gebruik te maken van de mogelijkheid een schrijfcode in positieve zin, als compliment te gebruiken, door bijvoorbeeld een andere kleur te gebruiken of er een plusje voor te zetten. Denk daarbij aan een student die een originele openingszin heeft bedacht of in een betoog een zijn stelling met een uitstekende argumentatie onderbouwt.
Een praktisch boek
Tenslotte geloven wij dat een sterk theoretische benadering van het schrijfproces eerder ontmoedigt dan stimuleert. Daarom is dit boek vooral een praktisch boek geworden. De besprekingen zijn praktisch, de adviezen zijn praktisch en de opdrachten zijn praktisch. Schrijven is vooral handwerk en maar voor een klein deel wetenschap. Schrijfplezier ontstaat door het doen en vooral door het steeds een stukje beter te doen. Voor zover er in dit boek theorie wordt aangeboden, is deze altijd gerelateerd aan praktisch handelen.
Leesbaarheid Schrijfcodes
Wat betreft toon, stijl en begrijpelijkheid heeft de schrijver ernaar gestreefd de in dit boek gehuldigde principes van helder, correct en publieksgericht schrijven, uit zijn eigen teksten te laten blijken.