Inleiding tot de marketing - 4e druk 2015
Home | Begrippentrainer > Hoofdstuk 8
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
AIDA-model
Hiërarchisch communicatiemodel dat de stadia omschrijft die een koper bij de informatieverwerking en besluitvorming achtereenvolgens doorloopt, namelijk Attention (aandacht), Interest (belangstelling), Desire (de wens om het product te hebben) en Action (de feitelijke aankoop).
Buzzmarketing
Een bedrijf gebruikt opvallend nieuws of amusement (zoals videoclips of online games) om mensen ertoe te brengen om over het bedrijf of zijn merk te praten.
Corporate advertising
Institutionele reclame, waarin een organisatie het publiek en de belangengroepen informeert over haar activiteiten, doelstellingen en betrokkenheid bij het oplossen van bepaalde problemen, met als doel haar imago te verbeteren en goodwill te creëren (institutionele reclame).
Klassiek hiërarchisch model
Communicatiemodel dat ervan uitgaat dat de afnemer, voordat hij iets koopt, een boodschap in een vaste volgorde verwerkt en daarbij bepaalde (leer)stadia doorloopt: kennis ('cognitie'), waardering ('affectie') en, ten slotte, actie.
Public relations
Scala van marketingcommunicatie-activiteiten om planmatig een goede relatie op te bouwen met zowel interne als externe publieksgroepen, onder meer door een positief imago te creëren van de organisatie en haar beleid.
Publiciteit
Een vorm van communicatie die ontstaat doordat een bedrijf bepaalde informatie aan de media verstrekt in de hoop dat de essentie daarvan – zonder betaling – wordt gepubliceerd of uitgezonden (free publicity).
Pullstrategie
De fabrikant richt zich – over de hoofden van de tussenhandel heen – rechtstreeks tot de consument.
Pushstrategie
De accountmanagers en vertegenwoordigers van de fabrikant promoten een artikel zo sterk, dat de tussenhandel het bestelt.
Reclame
Elke vorm van niet-persoonlijke communicatie over producten, diensten, ideeën of organisaties door een adverteerder die daarbij – tegen betaling – gebruikmaakt van massamedia met als doel de kennis, houding of het gedrag van een doelgroep te beïnvloeden.
Salespromotion
Marketinginstrument dat zorgt voor een tijdelijke verbetering van de prijs-waardeverhouding van een product – bijvoorbeeld door een korting op de prijs of verhoging van de waarde ('Tijdelijk 20 procent extra inhoud') – met de intentie de verkoop op korte termijn te verhogen.
Sponsoring
Het verlenen van (financiële) steun aan een persoon of organisatie die een sportieve, artistieke of andere interessante prestatie verricht, in de hoop op commerciële publiciteit, om zo de naamsbekendheid van de onderneming en haar merken te vergroten of goodwill te verwerven.
Stealth marketing
Het toepassen van alternatieve marketingcommunicatietechnieken en publiciteitstrekkers, ook wel heimelijke marketing genoemd.
Virale marketing
De internetversie van mond-tot-mondreclame.
van