Noordhoff Uitgevers

Ontwerpen van technische innovaties - 1e druk 2012

VIEW staat voor Verkenning In de Echte Wereld. De essentie van deze verkenning is dat je zelf je voordeur uit gaat. Ga zelf aan den lijve ervaren hoe een textielfabriek er uitziet. Pas dan kun je vaak begrijpen in wat voor condities een nieuw stof gemaakt moet worden.

VIEW heeft een duidelijk voordeel ten opzichte van VOI (Verkennen Op Internet): je zet namelijk alle zintuigen in. Onderzoeken op internet heeft veel voordelen, maar het is een vrij passieve bezigheid. Pas als je zelf fysiek op stap gaat heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om al je zintuigen in te zetten en zelf te ervaren. Als je bijvoorbeeld een nieuwe fruitverpakking bedacht hebt, zou het handig kunnen zijn om naar een bestaande winkel of markt te lopen; zo kun je de huidige fruitproducten ruiken een aanraken en ook bestaande verpakkingen beoordelen.

Buiten de deur wordt je ook op een veel gevarieerder manier geprikkeld als je inspiratie op wilt doen.

VIEW wordt ook in meer gefocuste zoektochten gebruikt. Zo kun je op een interactieve manier interviews houden met (ervarings)deskundigen in een omgeving die past bij hun werk of het onderwerp.

Tips bij het toepassen:

Kom beslagen ten ijs. Juist voordat je vertrekt, is het belangrijk om je doel(en) te identificeren. Waar ga je heen, om hoe laat en wat doe je bij aankomst? Ook als je puur ter inspiratie ergens naartoe gaat, is het zinvol om erover na te denken.

Voorbeeld:

Joep, een student werktuigbouwkunde, had een briljant idee voor een nieuwe schaar voor oudere mensen in de keuken. Helaas kon hij ondanks urenlange zoektochten achter het scherm niet veel te weten komen over het gebruik van keukengereedschap door ouderen. Dus besloot hij om op bezoek te gaan bij een ouderentehuis waar ze zelf ook in de keuken werken. Binnen no-time had hij al veel meer gehoord en geleerd dan hij ooit op andere wijze opgedaan zou hebben. Ook over scharen.