Brand-Gruwel, S. (2004). Informatieproblemen oplossen: een complexe vaardigheid. In L. Verhoeven & R. Voeten (Eds.), Onderwijskunde in theorie en praktijk (pp. 170-179). Tilburg: Zwijsen.
Brand-Gruwel, S. & Gerjets, P. (2008). Instructional Support for Enhancing Students’ Information Problem Solving Ability. Computers in Human Behavior, 24, 615-622.
Brand-Gruwel, S. & Wopereis, I. (2006). Integration of the information problem-solving skill in an educational programme: The effects of learning with authentic tasks. Technology, Instruction, Cognition, and Learning, 4, 243-263.
Brand-Gruwel, S., Wopereis, I. & Poortman-Cremers, S. (2005). Informatieproblemen oplossen geïntegreerd in het curriculum: Een pilot binnen een Lerarenopleiding. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 2, 88-104.
Brand-Gruwel, S., Wopereis, I. & Poortman-Cremers, S. (2004). Integreren van de vaardigheid Informatieproblemen Oplossen in het curriculum: Handleiding voor docenten en onderwijsontwerpers in het hoger onderwijs. Utrecht: Digitale Universiteit.
Van Veen, M.J.P. (Ed.) (2005). Door de bomen het bos: Informatievaardigheden in het onderwijs. Heerlen: Open Universiteit Nederland. Met tekstbijdragen van Koos Baas, Albert Boekhorst, Jan Karmiggelt, Dirk van der Veen, Maarten van Veen en Iwan Wopereis.
Walraven, A., Brand-Gruwel, S. & Boshuizen, E. (in press). Fostering transfer of websearchers' evaluation skills: a field test of two transfer theories. Computers in Human Behavior.
Wopereis, I., Brand-Gruwel, S. & Vermetten, Y. (2008). The effect of embedded instruction on solving information problems. Computers in Human Behavior, 24, 738-752.
Walhout, J. & Brand-Gruwel, S. (2009). Informatievaardigheden brandstof bij levenslang leren. Mediacoach, 1(2), 22-25.
Walraven, A., Brand-Gruwel, S. & Boshuizen, E. (2008). Beoordelen en selecteren van informatie op Internet: twee onderwijsmethodes vergeleken [Evaluating and selecting information on the Internet: two educational methods compared]. OnderwijsInnovatie, 10(1), 17-25.