ICT voor de klas - 1e druk 2011
Home | Introductie > Demo begrippentrainer
Kies oefenmethode
Toon begrippen
Toon definities
Begin
ActivBoard
Merk digibord van het bedrijf Promethean.
ActivInspire
Softwareprogramma dat hoort bij het ActivBoard.
Asynchroon communiceren
Communicatie waarbij het even duurt voordat er antwoorden komen op de vragen, bijvoorbeeld via e-mail.
Auteursrecht
Teksten, muziek of beelden zijn eigendom van degene die het gemaakt heeft. Je mag er niet zo maar mee mag doen wat je wilt. Auteursrecht blijft geldig op een werk tot zeventig jaar na de dood van de auteur.
Cloudcomputing
Je software staat niet meer op je eigen computer maar is te vinden op internet.
Cognitieve multimediatheorie
Theorie van Mayer die uitgaat van principes van dual-code (dual-channel learning) en sensory modalities view. Hersenen krijgen informatie op auditieve en visuele manier. Dit versterkt elkaar. Je gebruikt meerdere zintuigen tegelijkertijd bij het ontvangen van de informatie.
Cognitivisme
Het opbouwen van cognitieve schema's in je hersenen om de wereld om je heen te begrijpen (Piaget). De cultuur waarin je opgroeit is van invloed op de cognitieve ontwikkeling (Vygotski).
Connectivisme
Bij het leren moeten we gebruikmaken van netwerken. Siemens maakt hierbij onderscheid in harde en zachte kennis (kennis die zich snel ontwikkelt). We kunnen niet in ons eentje alle kennis bijhouden. We moeten hierbij gebruikmaken van netwerken om samen te werken. Het is daarom belangrijk dat je een persoonlijk leernetwerk opstelt.
Constructionisme
Constructionisme gaat ervan uit dat leren het meest effectief is als lerenden actief aan de slag gaan met het maken van dingen in de echte wereld. Seymour Papert is hier pleitbezorger van.
Constructivisme
We construeren onze eigen werkelijkheid door te reflecteren op onze ervaringen. Dit doen we in samenwerking met anderen (sociaalconstructivisme).






















van