Zo leer je kinderen schrijven
Home | Extra > Literatuuroverzicht > Hoofdstuk 2
Boeken
-
Amundson, S. (2001). Prewriting and handwriting skills. In: J. Cas Smith, editor: Occupational Therapy for Children, 4th ed. ST. Louis, Mosby.
-
Beery, K., & Butkenica, N. (1997). Developmental Test of Visual Motor Integration; Administration and Scoring Manual. Parsippany, NJ: Modern Curriculum Press.
-
Bijhout, M., Menne, J., & Zouw, K. van der (2008). Kleuterplein. Den Bosch: Malmberg.
-
Both-De Vries, A. (2006) It’s all in the name. Early writing – from imitating part to phonetic writing. Dissertatie Universiteit Leiden.
-
Hagen,. A. van & Versloot, S. (2008). Schrijven vanuit grafomotorisch perspectief. Schijndel: Cantal.
-
Hagen, A. van (2009 vijfde druk). Schrijven in school. Schrijfbeoordelingsinstrumenten en oefenstof in het Basisonderwijs. Bemmel: O.A.B.B.
-
Hartingsveldt, M.J. van, Cup, E.H.C., Corstens-Mignot, M.A.A.M.G. (2006 tweede druk). KOEK: Korte Observatie Ergotherapie Kleuters. Nijmegen: Ergoboek.
-
Litière, M. (2002). Mijn kind leert schrijven en hoe kan ik helpen. Tielt: Lannoo.
-
Litière, M. (2008). Juf mag ik overvaren? Schoolrijpheid, als het kleuteren voorbij is. Tielt: Lannoo.
-
Orsouw, C. Van (2001). Oefenen van de schrijfmotoriek bij kleuters. Lio stageverslag. Nijmegen: Pabo.
-
Pijning, H. (1993). Motoriek en leerpsychologie. Haarlem: De Vrieseborch.
-
Lutje Spelberg & Amsing, H.T.A. (Red.) Het pedagogisch quotiënt. Pedagoische kwaliteit in opvoeding,hulpverlening, onderwijs en educatie. Houten: Bohn Staflieu Van Loghum.
-
Tomchek, S. & Schneck, C. (2006). Evaluation of Handwriting in: Henderson A., & Pehoski C., Handfunction in the child. Foundations for remediation. Mosby Elsevier St Louis, Missouri
-
Tomesen. M., & Van Kleef. M., (2005). Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen. Prototypen voor lees- en schrijfonderwijs in betekenisvolle contexten. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.
-
Wentink, H., Verhoeven, L. & Druenen, M. van (2008). Protocol dyslexie groep 1 en 2. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.
Tijdschriften
-
Case-Smith, J. (1998). Fine motor and functional performance outcomes in preschool children. American Journal of Occupational Therapy, jrg. 52, 788-796.
-
Meijer, W., Veenstra, A. & Minnaert, A.E.M.G. (2009). Kwaliteit van het basisonderwijs vanuit een begeleidingsperspectief: onderwijszorg als metacriterium. In: Minnaert, A.E. M.G., H.C. Lutje Nieman, A. Hoe kinderen taal en lezen weer leuk gaan vinden. Uitdagend en motiverend taalleesonderwijs met het instructiemodel taal/lezen. Taal lezen Primair. 20 juni 2009 14-15.