Commerciële calculaties 2
Vraagstuk 6
* |
De verwachte penetratiegraad van een trimapparaat, dat in 1998 voor het eerst op de markt verscheen, is hieronder weergegeven.
Onderzoek heeft uitgewezen dat per huishouden steeds één product zal worden aangeschaft. Geschat wordt, dat 40% van de producten in het vierde jaar na het jaar van aanschaf en 60% van de producten in het vijfde jaar na het jaar van aanschaf worden vervangen.
Het aantal huishoudens wordt gesteld op 5,5 miljoen. De maximale penetratie wordt volgens verwachting gehaald in 2004.
Er zijn op dit moment vier aanbieders van het product. De marktverhoudingen ten aanzien van vorige gelijksoortige producten zijn voor de vier weergegeven in de volgende tabel.
penetratiegraad
potentieel
penetratiegraad
adoptie
initiële vraag
penetratie
maximale en minimale penetratie
adoptiecyclus van Rogers
vervangingsvraag
afstoot
totale effectieve markt
bestand
verzadigingspercentage
planningshorizon
vervangingsvraag
vervangingsvraag
levensduur
totaal effectieve markt
marktaandeel