Rekenen met hele getallen op de basisschool
2.2 Het racespel

Wat is er te zien?
De interviewer speelt met Rikash (5 jaar en 1 maand) het racebaanspel. Ze gooien om de beurt met een stippendobbelsteen en mogen evenveel rondjes met de pion vooruit als dat er stippen op de dobbelsteen geteld worden. Wie het eerst aan het einde van de racebaan is, heeft gewonnen. Aanvankelijk begrijpt Rikash nog niet zo goed hoe het spel gespeeld moet worden, maar al spelende krijgt hij het door.

Waar kun je naar kijken?

  • Wat kan Rikash wel en wat kan hij nog niet?

  • Wat is het verschil met het tellen in het fragment 'Dropjes tellen'?

  • Hoe komt het verschil tot stand?

  • Welke rol speelt de context in relatie tot de wijze van tellen?

Nieuwe Media project, Freudenthal Instituut te Utrecht, leerkracht: W.Uittenboogaard

© 2013 Noordhoff Uitgevers | 6.3.2 | Voorwaarden