Marketingplan voor ondernemers in het MKB
Het boek

Het schrijven van een marketingplan maakt vaak onderdeel uit van de dagelijkse praktijk van grote ondernemingen. Ook bij hogescholen is het een regelmatig terugkomend onderdeel van projecten, stages en afstudeerscripties. Bij MKB-ondernemingen is aandacht voor marketing steeds meer gemeengoed. Er zijn al vele boeken geschreven over het maken van een marketingplan. Deze zijn vaak gericht op grote ondernemingen met een marketingafdeling. Binnen MKB-ondernemingen, en binnen het HBO is er een groeiende belangstelling voor een meer pragmatische benadering van marketing. Marketingplan voor ondernemers in het MKB speelt hier op in met een praktische aanpak.

Deze eerste druk besteedt aandacht aan het strategische planningproces. Hierin staat onderwerpen centraal zoals de marktdefinitie, probleemstelling, interne- en externe analyse, de strategische opties en de uitwerking van de marketingmix. Uitgangspunt is een korte theoretische uitleg per onderwerp, verduidelijkt met praktijkvoorbeelden uit met name het MKB. Aan de hand van stappenplannen, checklisten, praktische tips en een ondersteunende website wordt stap voor stap uitgelegd hoe invulling aan marketing te geven, zonder daarbij de diepte in te gaan. Ook is er een link gelegd naar het internet en gebruikmaken van nieuwe media. De ontwikkeling hiervan in de afgelopen jaren heeft een grote impact op de bedrijfsvoering en verandert ook in sterke mate het strategisch spectrum van ondernemingen. MKB-ondernemingen moeten zich steeds sneller opnieuw bezinnen en meegaan met deze snelle ontwikkelingen.

Op deze website vind je aanvullingen op het boek in de vorm van links naar websites, stappenplannen, filmpjes, tips, extra tools en aanvullend casemateriaal. Voor opleiders zijn aanvullende cases, PowerPoint-presentaties, tips en tools geplaatst, die direct toepasbaar zijn in colleges.

Marketingplan voor ondernemers in het MKB moet gezien worden als een handboek, niet als een uitgebreid marketingstudieboek. De gebruikte modellen en concepten zijn voor een deel ontleend aan bestaande literatuur. Te denken valt hierbij aan boeken als Strategische Marketingplanning van Van Alsem, Marketingstrategie van Frambach/Nijssen en Marketing NIMA-B Kernstof. In het boek en op de bijhorende internetsite staan de bronnen met verwijzingen.

© 2013 Noordhoff Uitgevers | 6.3.2 | Voorwaarden