Geert Groeteboer heeft een drukkerij die vlak voor de winter weer volop staat te draaien in verband met de kerstdrukte. Jaarlijks is het weer de vraag hoeveel kerstkaarten er gedrukt moeten worden. Vorig jaar had hij maar liefst 30.000 kaarten over die hij als tweede keus kerstkaarten voor een appel en een ei moest wegdoen. Een pak van tien kaarten levert een week voor kerst nog € 1 op. Na oud en nieuw is dat geslonken naar € 0,10.
Anderzijds wil hij ook geen nee-verkopen. Een jaar eerder moest hij vele aanvragen van winkeliers afwijzen omdat hij er te weinig gedrukt had. Bovendien zijn de drukkosten en de kosten van papier per kaart lager naarmate er meer kaarten worden gedrukt.
Voor de eerste 10.000 kaarten zijn de variabele kosten € 0,52 per kaart. Bij elke volgende 10.000 kaarten dalen de variabele kosten van de extra kaarten met € 0,04 per kaart totdat de variabele kosten € 0,36 per kaart zijn. Verder kunnen ze niet dalen. De constante drukkosten bedragen € 8.000 per maand. Alle kerstkaarten moeten in november gedrukt worden.
Groeteboer schat de kans op een afzet van 20.000 kaarten op 25%, de kans op een afzet van 40.000 kaarten eveneens op 25% en de kans op een afzet van 60.000 en van 80.000 allebei ook op 25%.
Vanaf het drukken van 50.000 of meer kaarten heeft hij een hulp nodig. Die kost hem € 1.000 voor elke 20.000 kaarten. Groeteboer beperkt zich tot productieaantallen die een veelvoud zijn van 20.000.
Bereken de maximale winst over december voor Groeteboer.
|